Вчора
потрапила на «чужу» територію... Тобто туди, куди в дитинстві потрапляла вкрай
рідко. Це – Татарка – район, який вважався завжди дуже небезпечним. Взагалі-то
Татаркою більше прийнято було називати вулицю Татарську, однак насправді
татарське поселення було розташоване на вул. Лук'янівській. Там і досі є старий
мусульманський цвинтар, і саме там збудована велика мечеть. Власне, там учора я мала зустріч.
Ходжу я Києвом, як Ви знаєте, пішки. Я досить швидко зорієнтувалася, як туди потраплю зі своєї вулиці Гончара. Пам'ятаючи, як ми йшли зі школи до однокласниці Тані Блідних, що жила на вулиці
Трудовій, яка примикає до Лук'янівської, я без задньої думки направилася пішки
спершу дворами, потім Обсерваторною, потім Кудрявським спуском аж до Глибочицької,
звідки збиралася піднятися сходами на Трудову – а звідти – на Лук'янівську.
Пройшовши Кудрявським спуском і я оцінила героїчний подвиг Тані Блідних, яка
щодня долала цей крутий і довгий підйом,щоб дістатися до школи, а ідучи додому, долала вертикальні
сходи на вершину Щекавиці. Я, спустившись в Глибочицький яр, дійсно
ду-уже глибокий, спрямувала свій погляд на сходи, якими я передбачала
піднятися на Щекавицю. Сходи були. Однак шлях до них був перекритий рагульською
новобудовою! Я мало не луснула з досади! Стояла несамовита
спека, і мені треба було б обійти Щекавицю або справа, або зліва!
Як
я проклинала тих, хто відібрав у мене моє право, право корінної киянки, право
пішохода врешті-решт, скоротити мій шлях до об'єкту! Признаюся, я була дуже
брутальна у висловах. Добре, що це ніхто не чув. Хіба що охоронець прочитав все по моїх
губах.
Захлинаючись від ненависті до свого безсилля і до всіх «напрієхавших»,
я, хвильку посумнівавшись, вирішила обходити Щекавицю справа. Моє рішення було
продиктоване тим, що я порівняно добре знала Татарку – ту, що ближче до
Лук'янівки, а точніше до Лук'янівського базару, і майже не пам'ятала того її хвостика, що виходить на Поділ, до Житнього ринку.
Так
я дійшла до повороту на Нижній Вал (чи це Верхній?), мій навігатор старої киянки
завів мене за станцію автосервісу, і я опинилася біля шикарного палацу, практично
мінімістечка, схожого на монастир, який виявився церквою Адвентистів сьомого
дня, де мені люб'язно пояснили, що я вже практично перебуваю на вулиці
Лук'янівській, і що я йду правильно до мечеті.
Варто
мені було минути церкву, як я... Я просто не повірила своїм
очам! Я реально опинилася в своєму дитинстві. Це була стара бруківка,
поставлена не пізніше початку ХХ ст., яка круто здіймалася вгору поміж
щекавицькими чагарями. І щось йойкнуло в моєму серці. Так, це були чагарі мого
київського дитинства, те, що моя мама називала «гадючником», відпускаючи мене
гуляти в двір. «Тільки не ходи в гадючник!» - кричала вона мені навздогін, коли я вилітала з квартири і, перестрибуючи через дві сходинки, вибігала у двір. А туди хотілося більше всього! Адже саме там найкраще гралося в "козаків-розбійників". Адже там можна було сховатися від світу. Саме там найкраще уявлялося, що "світ мене ловив, але не піймав". Тобто там, у київських чагарях, в тих "гадючниках" у нас була ілюзія свободи.
Київські
гадючники, з одного боку, схожі на всі гадючники світу, а з іншого – є неповторними,
оскільки неповторним є київський мікроклімат правого берегу, залежний від
перепадів вологості в ярах і сухості на горбах. Пам'ятаю, що в київських
чагарях були зарослі молодих , була собача кропива (жалючої я не пам'ятаю), був плющ, листочки якого, неначе скотчем, можна було приліпити на плаття (ми ліпили на те місце, де мав бути жовтенятський значок). А
головне, київські чагарі росли на якихось зруйнованих печищах, на розвалених
міщанських осідках, або ж навколо покинутих ще не зруйнованих будинків.
Всередині чагарів були прокладені стежки, ступати на які було так страшно, аж у тебе
лоскотало під грудьми. Навіть ідучи знайомою стежкою, знаючи напевне, куди вона веде, було стрьомно нею іти, бо здавалося, що на цей раз вона може
привести зовсім в інше місце, звідкіля дороги назад можеш і не знайти. І ще якесь дивне відчуття: ми вірили, що, повертаючись назад цією ж
стежкою, можна вийти не на те саме місце, з якого вступав в чагарі, а десьв іншому місці, в іншому світі, в іншому часі... Вам
відомі ці відчуття? Ірраціональні відчуття завжди брали верх над
атеїстичним матеріалістичним світоглядом, який в нас виховували в школі.
Ось
і вчора, ідучи старезною бруківкою поміж чагарями Щекавиці, я побачила на одній із
стежок жінку специфічної зовнішньості, вона стояла і курила, і я зрозуіла, що
десь там, у чагарях вона живе. Боже, як я пожалкувала, що не клацнула її на
фотоапарат!
Нарешті
я вийшла нагору і побачила стару будівлю, яка так само мені нагадала мої прогулянки
з друзями в чагарях.
Еге
ж, - подумала я, - мабуть старію... Ці сентиментальні спогади мене вже
замучили...
Так
я потрапила на вершечок Щекавиці. Які там чагарі! Який ж там гадючник! "Это же просто прелесть какая гадость!" - як казали колись на Євбазі.
І, уявляєте, серед цього розгулу київської дикої природи, раптом: оазис. Це центр тюркськоі і східної (здається, назва не дуже логічна, здається, всі тюркські культури вважаються східними) культури.
Мечеть побудована якраз біля старого мусульманського кладовища.
Мечеть побудована якраз біля старого мусульманського кладовища.
Мене здивувало, що мечеті не видно з жодної точки - ні з Подолу, ні з Лук'янівки... А виявляється, це була одна з умов київської влади...
Колись були тут кілька
будиночків, де жили татари. Татари мешкали і в інших місцях, наприклад, на Подолі.
В мечеті мене прийняли надзвичайно гостинно, передаючи "з рук в руки" різним відповідальним особам. Врешті решт я лишилася з київським старожилом Татарки, який між спробами зацікавити мене ісламом (яким я цікавлюся і сама дуже давно), під час моїх "наглих" перебивань етнографа-польовика, таки розповів мені про свою родину, яка жила на цьому місці аж до 1960-х років, коли переїхала в Дарницю, отримавши трикімантну квартиру.
Старожил на ім'я Т-р розповів мені, що його бабуся приїхала до до Києва з дідусем в
1933 році з Нижнього Поволжя. Він стверджує, що до 1930-х років тут татари не
жили. Дивно, - сказала я, - мої родичі тікали з України в 1933-му році в
Ташкент, «город хлебный», а голодаючі Поволжя тим часом приїхали сюди? На це він мені
нагадав приказку про те, що риба шукає де глибше... Дивні часи були... Т-р пригадує, що в їхній мусульманській громаді були не лише
поволзькі татари, а й казанські.
Отже,
тепер на Щекавиці є великий культурний центр тюркської та східної культури.
Будова просто розкішна. Проект виконаний за принципом закритого східного
дворика, красивий азербайджанський камінь-ракушняк, чудова різьба по каменю... Всередині мечеті світло,
просторо, як і положено, підлога вкрита килимами. Дуже багато молодих людей.
Після
невеличкої екскурсії мечеттю і спробою навернути мене на іслам (це жарт, звичайно, ніхто мене не навертав) я попросилася
на ісламське кладовище.
Мою
збоченську любов до цвинтарів мої колеги знають вже давно. Це з ідеальне місце для етнографічних досліджень! Я завжди
віджартувуюся, що мертві ніколи тобі не докучають, і завжди є всі дані для
паспортички: дата народження і смерті місце смерті відоме. Тож можна простежити
культ предків таким, який він є, а не таким, яким він нафантазований
дослідниками...
Я
не мала багато часу на обстеження кладовища. По-перше мене супроводжував Т-р,
який дуже дивувався, навіщо це все мені потрібно, а по-друге, я побачила молоду
сім'ю, яка сидить на лавочці біля могилки і обговорює тихо, проте досить активно, свої сімейні проблеми. А в альтанці біля воріт на цвинтар, сидить група молодих людей, схожих, на учнів медресе, яка є при цій мечеті.
Але кладовище мене зачарувало. Воно в дуже в поетичному місці: під старими деревами, з чудовим виглядом на лівий
берег Дніпра... Як кажуть, вигляд на мільйон доларів... Enjoy!
Add caption |
Add caption |
Поверталася
я з відвідин клаптика київського Сходу покрученою, неначе нечистим, Олегівською вулицею, де, як відомо, лишилося кілька унікальних
зразків міщанської забудови: дерев'яні будиночки з різьбленням. У районі, де
я виростала, був лише один такий будиночок. Він здавався таким допотопним і огидним... А тепер усе інакше...
Як і положено, ці будиночки також заросли милими київськими чагарями.
Add caption |
Add caption |
Є на Олегівській і цегляні будинки, є зарослі гадючником здичавілі фруктові садочки, а подекуди
й дворики, приліплені до крутих схилів Щекавиці.
Як
ця міщанська старосвітскість ще збереглася серед нуворишівської забудови
Олегівської, не знаю. Не знаю, як довго ще йому жити...
А нувориші вміють гадити.
Напис на стіні: "Барига Геть руки від Щекавиці!" |
No comments:
Post a Comment